متالایز CPP چیست؟ – What is CPP metalized?

امروزه برای بسته‌بندی از فیلم‌های گوناگونی استفاده می‌شود که اکثر این فیلم‌ها، به‌ صورت چند لایه هستند. متالایز CPP از پلی پروپیلن ساخته شده است و مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه دارد. همچنین فیلم CPP از شفافیت بالایی نیز برخوردار است. محدوده ضخامت این فیلم‌ها بین 15 میکرون تا 60 میکرون بوده و ساختار آن به صورت چند لایه می‌باشد. این فیلم‌ها از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند.

فیلمcpp

فیلمCPP چیست؟

پلی‌پروپیلن، علاوه بر حالت گرانروی و ورق، به صورت فیلم نیز قابل استفاده می‌باشد. فیلم به‌طور کلی از لایه‌های بسیار نازک جامد و یا سیال تشکیل شده و در دو نوع BOPP و CPP تولید می‌شود.

BOPP در میان مردم بیشتر شناخته شده است، در صورتی که امروزه استفاده از CPP برای بسته‌بندی مواد غذایی، در حال کسب محبوبیت بیشتری می‌باشد. از عمده دلایل افزایش محبوبیت فیلم‌های CPP می‌توان به ثبات و حرارت بیشتری در زمان چاپ و بسته بندی اشاره کرد. کاربرد کلی فیلم‌های CPP و BOPP در تولید بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر مانند بسته‌های چیپس، بیسکوئیت، بستنی، ماکارونی و … می‌باشد که به صورت‌های مختلف تک لایه، متالایز شده، صدفی و … استفاده می‌شوند. مدل‌های مختلفی از فیلم‌های CPP وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به CPPهای عمومی، CPPهای جامد سفید، متالایز CPP و … اشاره کرد و شما می‌توانید با توجه به نیازهای شخصی خود، مدل مورد نظر را انتخاب کنید.

فیلم متالایز چیست؟

یکی از پر استفاده‌ترین متریال برای بسته‌بندی مواد غذایی، فیلم‌های متالایز هستند. این فیلم‌ها از داخل و بیرون نقره‌ای هستند و قابلیت چاپ دارند. مثالی که می‌تواند شما را با کاربردهای این نوع بسته‌بندی آشنا کند، بسته‌بندی چیپس است. برای بسته‌بندی چیپس از لمینت برای مقاومت بیشتر استفاده نمی‌شود زیرا به آن نیازی ندارد اما برای بسته‌بندی‌های خاص که به مقاومت بیشتری نیاز دارند، می‌توان از لمینت استفاده کرد. فیلم‌های متالایز شده نقره‌ای رنگ هستند و سطح بازتابی مانند فویل‌های آلومینیومی دارند، البته لازم به ذکر است این فیلم‌ها بسیار آتش‌زا هستند. فیلم‌های CPP علی‌رغم خصوصیاتی که دارند، قیمت بسیار کمتری نیز نسبت به فویل‌های آلومینیومی دارند که این باعث کاربرد بیشتر این فیلم‌ها بدر بسته‌بندی محصولات مختلف شده است.

انواع فیلمcpp

ویژگی‌های متالایز cpp

فیلم‌های cpp دارای ویژگی‌های بسیار زیادی هستند، همین امر موجب شده تا استفاده از این فیلم‌ها برای بسته بندی محصولات، محبوبیت بسیار زیادی داشته باشد. در ادامه به برخی از ویژگی‌های فیلم‌های cpp اشاره خواهیم کرد.

موارد ذکر شده، ویژگی‌های کلی فیلم‌های CPP بودند اما ویژگی‌های متالایز CPP شامل موارد زیر است.

مزایای متالایز cpp چیست؟

فیلم‌های متالایز CPP مزیت‌هایی نسبت به سایر فیلم‌های مشابه دارند که در این بخش برخی از این مزیت‌ها را بررسی خواهیم کرد.

 آشنایی با کاربردهای متالایز cpp

فیلم‌های CPP به دلیل قابلیت انعطاف و استحکام بالا، بیشترین درخواست‌ها را برای بسته‌بندی مواد غذایی دارند. فیلم‌های CPP در دو نوع معمولی و متالایز شده وجود دارند که نه تنها برای بسته‌بندی مواد غذایی و محصولات کشاورزی از آن استفاده می‌شود، بلکه در بسته بندی صنایع بهداشتی و دارویی کاربرد دارد.

همچنین فیلم‌های CPP به شما این امکان را می‌دهند تا بسته‌بندی‌های خود را شخصی سازی کرده و مطابق با مشخصات خاص و اهداف بازار، بسته‌بندی کنید. در ادامه موارد کاربری دیگر آن‌ها را نیز بیان خواهیم کرد.

دکوراسیون

یکی از کاربردهای مهم فیلم‌های متالایز در دکوراسیون است و اولین بار از این فیلم‌ها برای اهداف تزئینی استفاده شد. امروزه نیز فیلم‌های متالایز CPP کاربرد بسیار زیادی در موارد تزئینی مانند تزئینات نوروز و جشن‌ها، ساخت ربان‌ها و کاغذ کادو دارند.، همچنین بادکنک‌های متالیکی نیز از این فیلم‌ها ساخته می‌شوند.

بسته‌بندی

همانطور که بیان شد یکی از اساسی‌ترین کاربردهای فیلم‌های متالایز شده، در بسته‌بندی محصولات مختلف است. امروزه این فیلم‌ها جایگزین لمینت‌های فویلی شده‌اند و با توجه به قابلیت نفوذ ناپذیری کنترل شده، در بسته‌بندی محصولاتی مانند انواع تنقلات، قهوه، آبنبات و محصولات گوشتی استفاده می‌شود.

صنایع بهداشتی

برای بسته‌بند‌ی داروها و مواد بهداشتی با مدت زمان بالا، از فیلم‌های متالایز CPP استفاده می‌شود. زیرا این فیلم‌ها می‌توانند از نفوذ آلودگی‌ها به داخل بسته‌ها جلوگیری کنند.

 

بسته بندی با فیلمcpp

نحوه متالایز کردن فیلم‌های CPP

متالایز کردن فیلم‌های CPP، فرایندی است که توسط ماشین‌آلات صنعتی نیمه اتوماتیک انجام می‌شود. در این فرایند یک لایه نازک از فلز( معمولا آلومینیوم، نیکل یا کروم) در سطح فیلم از طریق چگالش بخارها، رسوب می‌کند. به این صورت که فلز مورد نظر حرارت دیده و تحت مکش، بخار می‌شود. سپس روی یک فیلم پلیمری سرد که نزدیک منبع بخار ساز فلز باز شده است، تغلیظ یا کنسانتره می‌شود.

با متالایز کردن فیلم‌ها ویژگی‌های اصلی آن تغییر نمی‌کند، این کار باعث افزایش مقاومت بیشتر در برابر تابش اشعه و نور خورشید می‌شود و همچنین قابلیت مقاومت در برابر اکسیژن و بخار آب را افزایش می‎‌دهد. این فرآیند، ظاهر براق‌تری به این فیلم‌ها می‌بخشد که موجب افزایش اثر زیبایی و کیفیت بسته‌بندی‌ها می‌شود.

ساختار کلی متالایز CPP

تمامی فیلم‌های متالایز CPP حداقل از دو لایه تشکیل شده‌اند که یکی از این لایه‌ها پلاستیکی و دیگری نیز فلزی می‌باشد. گاهی اوقات نیز ممکن است از یک لایه کاغذی برای فیلم‌ها استفاده می‌شود. همچنین برای محصولات با مقاومت بالاتر و استحکام دوخت بالاتر مانند ماکارانی، حبوبات و … می‌توان CPP متالایز شده را با OPP لمینت استفاده کرد.

فیلم‌های متالایز CPP مناسب برای محیط زیست

یکی از مهم‌ترین مزایای فیلم‌های CPP این است که ، قابل بازیافت هستند و استفاده از این نوع بسته‌بندی‌ها می‌تواند به محیط زیست کمک کند. همچنین با توجه به این که پایداری در تمامی مشاغل بسته‌بندی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، استفاده از مواد بسته‌بندی مطابق با استانداردهای پایداری بسیار مهم است؛ زیرا این فیلم‌ها می‌توانند مواد داخل بسته را به راحتی پایدار نگه دارند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها با استفاده از متالایز CPP

همانطور که بیان شد، فیلم‌های CPP، انعطاف پذیر هستند و با توجه به این موضوع شما می‌توانید از فیلم‌های متناسب با اندازه خاص محصول خود استفاده کنید و نیازی به استفاده از مواد بیش از حد ضرور ندارید. همین امر باعث می‌شود تا هزینه‌های تولید کمتر شود. به علاوه اینکه استفاده از فیلم‌های پویا می‌تواند به شما کمک کند تا سیستم‌های بسته‌بندی شما ساده شود. به عنوان مثال با استفاده از این فیلم‌ها، ‌هزینه‌های برچسب‌گذاری و یا درپوش‌ها از بین می‌روند.

همچنین با توجه به قابلیت انعطاف پذیری فیلم‌های متالایز CPP می‌توان محصولات را به گونه‌های مختلفی بسته‌بندی کرد. به‌طور مثال بسته بندی محصولات طوری طراحی می‌شوند که از یک میخ آویزان باشند و یا بر روی یک قفسه قرار بگیرند.

اهمیت چاپ و طراحی مناسب بسته‌بندی

یکی از روش‌‌های مناسب در جهت جلب توجه مشتریان برای برندهایی که معروف نیستد، کیفیت چاپ و طراحی شکیل است و با رعایت این دو مورد می‌توانند به راحتی در بازار مطرح شوند. امکان چاپ‌پذیری بالای فیلم‌های متالایز CPP به مصرف‌کنندگان این قابلیت را می‌دهد که بتوانند کیفیت و طراحی بسته‌بندی‌های خود را افزایش دهند و فروش خوبی در بازار داشته باشند.

تفاوت‌های فیلم‌های متالایز CPP و BOPP

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چرا امروزه در صنعت بسته‌بندی از فیلم‌های CPP بیشتر از فیلم‌های BOPP استفاده می‌شود؟ تفاوت‌هایی میان این دو فیلم وجود دارد که به شرح زیر است:

سخن پایانی

مهم‌ترین مسئله پس از فرآیند تولید محصولات، بسته‌بندی مناسب و مطابق استاندارد است. فیلم‌های متالایز CPP یکی از موارد پر کاربرد و بسیار مهم در بسته‌بندی می‌باشند که می‌تواند از فاسد شدن محصولات داخل بسته جلوگیری کند. همچنین این فیلم‌ها در محصولاتی مانند دارو‌ها و مواد حساس به اکسیژن و آلودگی‌ کاربرد زیادی دارند و می‌توانند به عنوان سدی میان مواد داخل بسته و موارد خارجی عمل کنند.